Radiospot Nema op Radio 2 vanaf 26 oktober

Afgelopen juni was ik te gast bij Dimitri Leue thuis. Dimitri nam ten tijde van de ice-bucket challenge in 2014 (ten voordele van ALS, weet je nog wel) een hartverwarmend filmpje op waarin hij zijn ice-bucket opdroeg aan álle mensen met eender welke spierziekte. Link radiospot. Het filmpje kan je nog steeds bekijken via deze link.

Een tijdje later kregen we via projectsteun van de Koning Boudewijnstichting de kans om een radiospot te maken en op de radio uit te zenden. Doel van de spot zou vooral zijn dat we meer mensen met een spierziekte bereiken. Voor de spot hadden we meteen het idee om nog eens te polsen bij Dimitri. Wat bleek: hoewel hij naar eigen zeggen principieel weigert om reclamespots op te nemen, was hij tot onze vreugde meteen bereid om volledig belangeloos een radiospot voor Nema in te spreken. Enige voorwaarde: wij leverden een idee van tekst aan, maar hij wilde er zelf graag nog zijn “draai” aan geven. 

Een bevriend communicatiebureau hielp ons met een eerste ruwe tekst, en via via wisten we een technieker te regelen. En zo stonden we op een mooie woensdagochtend samen bij Dimitri aan de voordeur. We sleutelden nog wat aan de tekst, en al snel was het voor Dimitri een uitgemaakte zaak dat de promospot véél beter zou worden als we die als een dialoog zouden brengen… en jawel, ik hing er aan vast ;-)!

Vervolgens moesten we nog een plek vinden met de juiste akoestiek voor de opnames. Vermits er iets teveel galm was in de living belandden we op aanraden van de technieker uiteindelijk in… de autokoffer van de familie Leue! Die open kofferbak in de garage bleek de ideale omgeving te zijn dus wij aan het werk (mits af en toe pauzeren voor de voorbij rijdende auto’s en overvliegende vliegtuigen). Volgens Dimitri waren voor goede opnames de juiste rekwisieten essentieel, en het toeval wil dat die in zijn garage overvloedig aanwezig waren. Conclusie: een ridderhelm is niet geschikt voor de technieker, een piratenbandana wel. En mét Fellaini-pruik klinkt Dimitri véél doorleefder. Op een uurtje stond alles erop, en kon de technieker aan de slag met de opnames. Want zonder teveel te willen verklappen: neen, die emmer water is niet in Dimitri’s auto leeggegoten...

  

De uitzendingen zijn gepland voor de laatste week van oktober op radio 2Het budget was niet onbeperkt, vandaar de keuze voor radio2. We rekenen er namelijk op dat heel wat 40’ers en 50’ers naar deze zender luisteren en dat zij als (groot)ouder of familielid iemand met een spierziekte kennen. De spot wordt elke dag enkele keren uitgezonden vanaf 26 oktober. Dus… luisteren maar naar radio 2! En voor wie zich echt niet kan houden, is er de mogelijkheid om de spot al te beluisteren via deze link.

Onze hartelijk dank aan Geert Delanghe van communicatiebureau Volta, Dimitri Leue en de Koning Boudewijnstichting om dit mogelijk te maken!

En nu maar afwachten of de spot veel nieuwe mensen naar Nema leidt…

Patrik Claes